^Powrót na górę
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

„Każdy przedszkolak dobrze wie, że śmieci segreguje się” – pod tym hasłem przewodnim, w grupie „Krasnali” i „Kotków” odbył się ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMII.

Każdy z nas, bez chwili zawachania na pytanie „Na jakiej Ziemi chcesz żyć? Pięknej, czystej i zdrowej czy brudnej i zanieczyszczonej?” odpowie: „Oczywiście, że pięknej, czystej i zdrowej”.  Jak wiadomo, słowa niestety nie wystarczą aby nasza planeta tętniła zdrowiem i życiem jeszcze długie lata. Postanowiliśmy więc przejść do działania i pokazać naszym przedszkolakom jak należy dbać o  Ziemię.

    Uroczyste spotkanie rozpoczęliśmy projekcją bajki proekologicznej „Czysto, ładnie i bez śmieci – rady pana Śmietnika dla wszystkich dzieci”. Tematyką bajki była segregacja śmieci na cztery podstawowe grupy: plastik i metal, papier, szkło oraz bioodpady. Po części teoretycznej przeszliśmy do czynów – dzieci miały za zadanie pogrupować śmieci w zależności od tworzywa oraz wrzucić je do koszy w odpowiednich kolorach: niebieski – papier, żółty – plastik i metal, zielony – szkło oraz brązowy – bioodpady. Zadanie to wykonali perfekcyjnie.

    W dalszej części przedszkolaki dowiedziały się jak należy dodatkowo dbać o Ziemię poprzez zabawę dydaktyczną „Eko temat”. Dzieci dopasowywały tytuły do ilustracji o tematyce ekologicznej. Wspólnie ustaliliśmy kilka prostych zasad jakich należy przestrzegać z troski o naszą planetę:

- Oszczędzaj światło i wodę,

- Do podlewania kwiatów w ogrodzie używaj tzw. deszczówki,

- Segreguj śmieci,

- Nie niszcz przyrody – nie deptaj, nie łam i nie zrywaj kwiatów i roślin- Wybierz rower czy spacer zamiast samochodu

Idealnym zakończeniem dnia było wspólne posadzenie drzewka przy naszym przedszkolnym placu zabaw.

Drodzy rodzice i opiekunowie, z kogo jak nie z nas dorosłych dzieci mają brać przykład? Uczmy je już od najmłodszych lat dbania o środowisko. Segregujmy śmieci, oszczędzajmy wodę i światło, bądźmy aktywni fizycznie, dbajmy o naszą Ziemię ponieważ mamy ją tylko jedną!

/Kamila Woźniak, Ewelina Rolska/

Zobacz zdjęcia...

AKTYWNOŚĆ MUZYCZNA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Festiwal Piosenki Wiosennej w naszym przedszkolu

         Naturalną formą aktywności dzieci od najwcześniejszych lat życia jest ruch, który w szczególny sposób wpływa na ich ogólny rozwój. Z ruchem związana jest większość zajęć umuzykalniających prowadzonych w przedszkolu. Melodia piosenki, czy wykorzystany w okazjonalny sposób instrument muzyczny ukierunkowują zabawę, działają na wyobraźnię, doskonalą koordynację słuchowo – ruchową, pobudzają aktywność dzieci. Teksty piosenek wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie, rozwijają słownictwo dziecka, kształtują osobowość. Bardzo ważnym zadaniem jest dostarczenie dzieciom pozytywnych emocji w kontaktach z muzyką. Stwarzając okazję do przeżywania muzyki, kształtujemy osobowość dzieci, rozwijamy ich słuch muzyczny i pamięć muzyczną. Uczymy rozpoznawania nastroju utworu, wyrabiamy poczucie rytmu, doskonalimy spostrzegawczość, umiejętność koncentracji, porównywania, dokonywania analizy i syntezy.

        Umiejętności i wiadomości dzieci z zakresu umuzykalnienia powinny być wynikiem ich doświadczeń, które czasem staną się podstawą właściwego odbioru utworów muzycznych.

        Prowadzone w naszym przedszkolu „spotkania” z muzyką /a jest ich wiele form /mają wykształcić u naszych wychowanków właśnie te umiejętności. Okazją ku temu był zorganizowany 18.04.2015 r. „Festiwal Piosenki Wiosennej”.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

ŚWIADOMOŚĆ I AKTYWNOŚĆ EKOLOGICZNA PRZEDSZKOLAKÓW

    Problem ochrony przyrody, środowiska naturalnego jest bardzo ważny dla człowieka, także tego „małego” i dlatego od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci szacunku do otaczającej nas przyrody. To właśnie u dzieci warto kształtować, doskonalić i rozwijać pewne nawyki oraz postawy proekologiczne poprzez bezpośredni kontakt z naturą.

To poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą wdrażamy nasze pociechy do poprawnych zachowań, takich jak: segregowania śmieci, ochrony dóbr naszej planety, wykorzystywania odpadów, właściwego stosunku do zwierząt i roślin, właściwego zachowywania się w lesie, w parku, na łące. Tym samym rozbudzamy w dzieciach opiekuńcze zamiłowanie do pielęgnacji i ochrony roślin i zwierząt, do przebywania na czystym, przyjaznym dla zdrowia i życia otoczeniu, do aktywnego odpoczynku, działania, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Kiedy mały człowiek zobaczy i nauczy się jak chronić i szanować przyrodę, jak dostrzeże, że śmieci, odpady można w różny sposób wykorzystać / bo nie muszą one zaśmiecać naszego najbliższego otoczenia/ to poczuje się naprawdę odpowiedzialny z naszą planetę Ziemię. Mając taką wiedzę będzie przestrzegał – wspólnie z dorosłymi „Kodeksu - / jak dla nich/ Małego Ekologa”: * Szanuję przyrodę; *Segreguję śmieci; * Dbam o czystość otoczenia; *Nie łamię gałęzi; * Nie niszczę roślin; * Umiem zachować się w lesie; * Pomagam zwierzętom przetrwać zimę; * Oszczędzam papier i wodę -  te słowa przedszkolaki przypomniały sobie w szczególnym dniu w „Dniu Ziemi” – 22.04.2015 r. i zasadziły nowe drzewka przy przedszkolu.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

 ROZWIJANIE CZYTELNICTWA WŚRÓD DZIECI PRZEDSZKOLNYCH

KSZTAŁTOWANIE AKTYWNOŚCI SŁOWNEJ

    Zdaniem psychologów i pedagogów, książki powinny być czytane nawet bardzo małym dzieciom. Głośne czytanie jest to forma kontaktu z mamą czy tatą tak samo ważna, jak przytulenie oraz okazywanie czułości. Czytając dzieciom od najmłodszych lat rozbudzamy w nich zainteresowanie światem, zapewniamy im prawidłowy rozwój emocjonalny, budujemy silną więź pomiędzy dzieckiem a osobą dorosłą. Dziecko uczy się myślenia, rozwija wyobraźnię. Dzieci, którym dużo czytano gdy były małe lepiej się uczą i chętniej sięgają po książki. Czytanie wpływa na rozwój słownika czynnego i biernego dzieci, na bogacenie wyobraźni, dostarczanie pozytywnych wzorców postępowania, zainteresowanie dzieci nauką czytania.
    Wspólne czytanie przynosi duże efekty. Dzieci wzbogacają przeżycia i wrażenia. Wzrasta zainteresowanie książką, tekstem pisanym.

    W naszym przedszkolu promujemy czytanie w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – codziennie 20 minutowe czytanie.

    Organizujemy „Kącik ciekawej książki” – słuchanie utworów literackich związanych z tematyką prowadzonych zajęć – korzystanie z publikacji biblioteczki przedszkolnej a także z książek przynoszonych przez dzieci.

    Odwiedzamy biblioteki na terenie naszej gminy:

  • gimnazjalna biblioteka - udział w przedstawieniach teatralnych gimnazjalistów

pt. „Brzechwa dzieciom”, konkursy, rozwiązywanie zagadek o książkach

  • biblioteka przy Gminnym Ośrodku Kultury/ przygotowanie do roli świadomego czytelnika, poznanie zasad funkcjonowania biblioteki oraz pracy bibliotekarza, kształcenie intelektualnego i emocjonalnego stosunku książki jako źródła wiedzy i przeżyć, kształtowanie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu oraz umiejętność kulturalnego, spokojnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej, używania słów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję; udział w obchodach „Międzynarodowego Dnia Książki”.
  • Wyjeżdżamy z dziećmi do Teatru „Banialuka” w Bielsku-Białej, do MDK w Czechowicach –Dziedzicach, zapraszamy grupy teatralne - dostarczamy wzorów pięknej polskiej mowy, wdrażamy dzieci do uważnego słuchania utworów literackich.

    Inscenizujemy utwory literackie gdzie dzieci przyjmują rolę „aktorów”. Rozwijamy czytelnictwo wśród dzieci przedszkolnych, ponieważ w ten sposób rozbudzamy w nich zainteresowanie książką, które pozostanie na całe życie.

/Halina Piszczek/

gr. Słoneczek w Bibliotece - Zobacz zdjęcia...

 Teatrzyki w naszym przedszkolu - Zobacz zdjęcia...

 „WIOSNO PIĘKNA PANI, PRZYBĄDŹ DO NAS, MY CZEKAMY!” –

tym okrzykiem dzieci z naszego przedszkola 23 marca przywitał wiosnę.

 Z okazji pierwszego dnia wiosny przedszkolaki przygotowały przedstawienie, w którym czynny udział wzięła każda z grup.

Na początku grupa starszaków, o jakże wiosennej nazwie „Słoneczka”, przedstawiła krótką insceniZazję pt. „Powitanie wiosny”, opartą na naszej pięknej, polskiej literaturze i muzyce. Dzieci recytowały m.in. takie wiersze jak: „Wiosenna pobudka” Katarzyny Marciniak, „Promyczek” Doroty Głośnickiej, „Wiosna niedźwiadka” Agaty Widzowskiej – Pasiak czy „Idzie wiosna” Doroty Gellner. Całość dopełniły piosenki z dziecięcego repertuaru o tematyce wiosennej pt. „Wiosna”, „Witaj wiosenko”. Maluszki – „Kotki” pięknie wyrecytowały wiersz Ireny Suchorzewskiej pt. „W marca”. Grupa średniaków – „Krasnali” bezbłędnie przedstawiła „Wiosenny spacer” Wiery Badalskiej. Starszaki – „Misie” zaprezentowały swoje umiejętności w wierszu Barbary Lewandowskiej pt. „O wiośnie”.

 Występ przedszkolaków tak spodobał się pani wiośnie, że postanowiła odwiedzić nasze przedszkole. Wiosna poprosiła przedszkolaki aby pomogły jej obudzić wiosenną przyrodę. Wszystkie grupy wraz z nauczycielkami wyruszyły „Wiosennym korowodem” na pobliskie ulice Goczałkowic. Dzieci starsze miały w rękach pięknie, kolorowe kwiaty wykonane z bibuły i papieru a maluszki opaski na głowach o tematyce wiosennej. W parku każda z grup zrobiła sobie pamiątkowe zdjęcia w ozdobnych altankach. Głośnymi okrzykami „Witaj wiosno, zostań  z nami, powitamy cię kwiatami!” przywoływaliśmy wiosnę i jak widać, nam się udało!

/Kamila Woźniak/

Zobacz zdjęcia...

REALIZACJA I POSUMOWANIE PROJEKTU "W TĘCZOWEJ KRAINIE -

rzecz o kolorach i nie tylko..." w grupie KRASNALI i KOTKÓW

 

Żółty, zielony, czerwony, niebieski, czarny i biały – te kolory towarzyszyły dzieciom podczas ostatnich kilku tygodni, kiedy to przedszkolaki z grup: Krasnale i Kotki bawiły się kolorami.

W pierwszej fazie projektu dzieci poznawały kolory tęczy: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i fioletowy. Do ich nauki wykorzystane zostały liczne plansze edukacyjne i atrakcyjne pomoce dydaktyczne.

Drugi etap stanowiły dni kolorów, kiedy to dzieci przychodziły do przedszkola w ubraniach odpowiadających omawianej barwie. Każde spotkanie z kolorem przynosiło ze sobą liczne doznania sensoryczne – dzieci nie tylko za pomocą wzroku ale także smaku i węchu utrwalały znajomość barw. Nasi podopieczni mieli okazję zasmakować naturalnych produktów w danym kolorze co sprawiało im wielką przyjemność.

Podsumowaniem projektu było wykonanie „Kolorowych lapbooków” w grupie Krasnali oraz „Tęczowego pociągu” w grupie Kotków.

Projekt edukacyjny „W tęczowej krainie – rzecz o kolorach i nie tylko” dobiegł końca. Ale nasza przygoda z kolorami trwa przez całe życie. Uczmy dzieci wrażliwości na piękno tego świata, pokazujmy różnorodność kolorów i barw. Nie zapominajmy, iż : „Są kolory i odcienie, każdy inną ma wymowę, każdy jakieś ma znaczenie…”.

Nasza przedszkolna przygoda z kolorami dobiegła końca. Prezentujemy Państwu zdjęcia zajęć i zabaw z kolorami w grupie KRASNALI i grupie KOTKÓW.

/Kamila Wożniak, Ewelina Rolska/

Zobacz zdjęcia -  gr. Krasnale

Zobacz zdjęcia -  gr. Kotki

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA DZIECKA

Małe dzieci są z natury aktywne i trudno im wysiedzieć w miejscu. Poza tym brak ruchu wpływa niekorzystnie na rozwój ogólny. Badania naukowe wskazują, że aktywność fizyczna i umysłowa zwiększa liczbę połączeń w młodym mózgu i że większość z tych połączeń wykształca się do szóstego roku życia.

Zdrowe dziecko przejawia naturalną potrzebę podejmowania wysiłku fizycznego i pokonywania przeszkód. Spontaniczne działania ruchowe rozwijają u niego motorykę i mają wpływ na dojrzewanie układu nerwowego. Aktywność fizyczna wzmacnia układ mięśniowy, pobudza funkcje fizjologiczne, takie jak: oddychanie, krążenie, przemiana materii, rozwija wyobraźnię i pamięć ruchową. Dziecko poznaje siebie i swoje możliwości – opanowuje nowe umiejętności.

Najmłodszym dzieciom w przedszkolu przynajmniej 3 razy w ciągu dnia proponujemy zabawy uwzględniające różne formy ruchu: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie, rzucanie czy wspinanie. Dzięki nim ćwiczą koordynację ruchową, uczą się poruszania w przestrzeni, kształtują świadomość własnego ciała, poznają swoje możliwości fizyczne, sprawdzają się na tle swoich rówieśników.

Z dziećmi starszymi dodatkowo prowadzimy ćwiczenia poranne i zajęcia gimnastyczne – także  w Hali Sportowej “Goczuś”, mające na celu kształtowanie prawidłowej postawy ciała, ogólnej sprawności, zręczności, kształtowanie cech charakteru takich jak: odwaga, samodzielność, wytrwałość, gibkość, zespołowość, współpraca. Atrakcyjne przybory oraz muzyka wzbogacają zajęcia ruchowe i przyczyniają się do aktywnego w nich uczestnictwa.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

DZIEŃ BABCI I DZIADKA W GRUPIE KOTKÓW

„Dziś dla babci słońce mamy
I całuski dla dziadziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
I piosenki śpiewa wnusia.”

Dzień Babci i Dziadka to dla dzieci bardzo ważna uroczystość. „Kotki” przygotowały na tę okazję bardzo urozmaicony program artystyczny; śpiewały piosenki i interpretowały je ruchem ciała, mówiły wierszyki, tańczyły a nawet zaprezentowały elementy teatralne, nie mogło również zabraknąć życzeń i upominków dla ukochanych Babć i Dziadków. Dla maluszków był to pierwszy występ przed tak liczną i ważną publicznością. Zaproszeni goście nie szczędzili oklasków dla małych artystów, oczywiście brawa były jak najbardziej zasłużone i dodawały skrzydeł przedszkolakom. W ciągu całego spotkania dało się odczuć radosną atmosferę i dumę  Babć oraz Dziadków ze swoich wnucząt. Po pełnym emocji występie przyszedł czas na słodki poczęstunek i zatopienie się dzieci w ramionach swoich Babć i Dziadków.

/Maria Jaworska-Nowok/

Zobacz zdjęcia...

DZIEŃ BABCI I DZIADKA W GRUPIE SŁONECZEK

Babcia i Dziadek to bardzo ważne osoby w życiu każdego dziecka.I w naszym przedszkolu nie zapomniano o tym szczególnym święcie.W poniedziałek 12 stycznia 2015 roku dzieci z grupy "Słoneczka" obchodziły święto kochanych babć i dziadków. Z tej okazji dzieci bardzo solidnie przygotowały się do występu. Zaprezentowały swoim ukochanym dziadkom jasełka połączone ze wspólnym śpiewaniem kolęd i pastorałek. W drugiej części występu dzieci zaśpiewały piosenki skierowane bezpośrednio do swoich zaproszonych gości oraz obdarowały babcie i dziadków przygotowanymi upominkami. Babcie i Dziadkowie ze wzruszeniem wysłuchali swoich wnucząt nagradzając ich gromkimi brawami. W dalszej części uroczystości wszyscy miło spędzili czas na rozmowach przy słodkim poczęstunku. Dzięki takim spotkaniom nawiązują się lepsze kontakty z najbliższymi,poprzez radosne i wspólne przeżywanie święta.

                                                                                                                        /Marzena Chudek/

Zobacz zdjęcia...

HEJ KOLĘDA, KOLĘDA...

Boże Narodzenie jest nie tylko wielkim Świętem Kościelnym. Jest przede wszystkim najbardziej zacisznym świętem domowego ogniska i rodziny.Muzyka zawsze była nieodłącznym elementem tych świąt.Wśród zwykłych radości-choinki,wigilijnych potraw i prezentów - uroczystość wigilijna wyróżnia się śpiewem ku czci Dzieciątka Bożego i jest to śpiew specjalnych pieśni zwanych kolędami.Ich źródłem zawsze i wszędzie są miłość i zachwyt dla małego Jezusa i Świętej Rodziny.

Legenda mówi, że pierwszą kolędę zaśpiewał św. Franciszek. Do Polski kolędy przyszły z zachodu i nabrały niepowtarzalnego, swojskiego charakteru. Wiele śpiewanych przez nas kolęd pochodzi sprzed kilkuset lat i wciąż są w wielowiekowej tradycji przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wielką rolę w rozwoju kolęd odegrały zakony żebracze franciszkanów i bernardynów wraz z zaprowadzonym przez nich zwyczajem urządzania szopki i jasełek, który rozpowszechniali w całej Europie.

Istotnym zagadnieniem w rozwoju osobowości dziecka jest poznanie tych tradycji oraz wzmacnianie ich znaczenia z najbliższą rodziną, krewnymi, z najbliższym otoczeniem dziecka, jakim jest też przedszkole. Nie mogło zatem zabraknąć wspólnego kolędowania i przeżywania narodzin małego Dzieciątka Bożego w naszym przedszkolu. I jak co roku dzieci zasiadają do wigilijnego stołu, poznają symbole świąteczne, grają w jasełkach i kolędują - wszystkie razem, wspólnie, radośnie. Zapraszają do kolędowania swoich najbliższych, tych których kochają - Rodziców i Dziadków.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

DZIECKO WIDZEM, AKTOREM

Umiejętność bycia widzem w przedszkolu nabywa dziecko podczas oglądania teatrzyków w wykonaniu nauczyciela, inscenizacji przygotowywanych przez starszych kolegów, kukiełkowych i aktorskich przedstawień teatralnych, koncertów muzycznych oraz w trakcie imprez organizowanych na terenie przedszkola.

Uczestnicząc w przedstawieniu jako widz dziecko żywo reaguje na to, co dzieje się na scenie, uczy się kulturalnego zachowania w czasie spektaklu teatralnego. Utożsamia się z postaciami - współodczuwa i przeżywa losy bohaterów, dokonuje oceny ich postępowania. Wreszcie rozróżnia bohatera pozytywnego i negatywnego. Udział dziecka w różnego typu przedstawieniach pozwala na obcowanie z językiem literackim i dostrzeganie piękna mowy ojczystej.

Naturalnym przygotowaniem do uważnego oglądania widowisk jest włączenie dziecka do pośredniego w nich udziału. Dziecku sprawi radość fakt, że przedstawienie wystawione przez kolegów rozgrywa się na tle wykonanych przez niego dekoracji lub z wykonaniem samodzielnie zrobionej kukiełki. Sprzyja to koncentrowaniu uwagi dziecka na toczącej się akcji oraz możliwości wypowiedzenie się, dzielenia się swoimi wrażeniami zarówno w formie wypowiedzi słownych, jak i plastycznych po przedstawieniu. Przygotowywanie przedstawień, inscenizacji okolicznościowych według określonego scenariusza wymaga od dzieci wyboru roli, zapamiętania tekstu i kolejności scen przedstawienia. Biorąc udział w występach publicznych, pokonują nieśmiałość i uczą się współpracy w zespole.

Udział w przedstawieniach - zarówno w charakterze aktora jak i widza - jest dla dzieci doskonałą zabawą, dostarczającą im wielu emocji, jak m.in. podczas przedstawienia pt."Jesień w lesie"-"Grzyby" Jana Brzechwy przygotowanego przez starszaków dla dzieci z grup młodszych.

 /Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

GÓRNICZE ŚWIĘTO - BARBÓRKA


"...Bo dzisiaj Barbórka
wesoły to dzień
Zabawa górnicza
więc ciesz się i śmiej..."


Słowami tej piosenki przywitaliśmy zaproszonego w dniu 4 grudnia szczególnego gościa Pana Artura Bogusław - górnika z kopalni "Silesia" w Czechowicach-Dziedzicach, tatusia Blanki z grupy starszaków.Uświetniliśmy ten dzień występami, śpiewając górnicze piosenki, m.in."Idzie górnik", "Karlik"- w gwarze śląskiej; recytując wiersze opowiadające o ciężkiej pracy górników i wykorzystaniu w codziennym życiu cennego skarbu, jakim jest "czarny węgiel". Był też śląski taniec "Grozik" w kolorowych spódniczkach, w wiankach i czapka górniczych na głowach małych artystów. Po krótkich występach dzieci przyszła pora na opowieści górnicze naszego gościa: o św.Barbarze-patronce górników - to jej opiece polecają się górnicy wychodzący na szychtę do kopalni; o wykorzystaniu węgla; o narzędziach górniczych; o ciężkiej pracy górnika - która od najdawniejszych czasów do współczesności, mimo rozwoju techniki wydobywczej pozostała nadal bardzo niebezpieczna. Wspólną fotografią i poczęstunkiem pożegnaliśmy naszego gościa, który zaprosił dzieci z grupy najstarszej do zwiedzenia kopalni "Silesia" w Czechowicach-Dziedzicach.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

ANDRZEJKI W GRUPIE KOTKÓW

„A teraz wosku lanie co ma stać się niech się stanie…”

W piątek 28.11.2014 w grupie „kotków” odbyła się zabawa Andrzejkowa. Dzieci miały okazję uczestniczyć  w zabawach tradycyjnie związanych z tym dniem.  Było tajemniczo, magicznie i radośnie. Dzieci  chętnie i z wielkim zaciekawieniem  wsłuchiwały  się w opowieści nauczyciela wprowadzające w niezwykły klimat wróżb andrzejkowych. Z wielkim przejęciem wpatrywały się w powstające figurki woskowe. Manipulując powstałymi tworami woskowymi  uruchamiały swoją wyobraźnię.  Wróżby oraz liczne zabawy ruchowe pobudziły apetyt maluszków i tym chętniej częstowały się smakołykami przy wspólnym stole.

/Maria Jaworska-Nowok/

Zobacz zdjęcia...

 ANDRZEJKOWE WRÓŻBY W GRUPIE KRASNALI, MISIÓW I SŁONECZEK


Listopad to miesiąc niezwykły. Na początku w ciszy, w skupieniu i w zadumie wspominaliśmy bliskich, którzy odeszli. Koniec listopada to ANDRZEJKI! A jeśli Andrzejki to zabawa, wróżby i swawole! Obchodzone w Polsce od kilku pokoleń, nie tracą na popularności, choć trwają nieco w cieniu nadchodzących i wszechobecnych Świąt Bożego Narodzenia.
Nasze babcie nie świętowały Andrzejek wspólnie z dziadkami. Chłopcy i dziewczęta bawiły się osobno, zresztą zabawa ta miała również nieco inny charakter. Mniej w niej było śmiechu i radości, a więcej skupienia, magii i wiary, że tego dnia przyszłość otwiera swoje tajemnice.
Przez lata zwyczaje się zmieniały, teraz bawimy się wspólnie, wróżąc sobie nawzajem, łącząc wróżby z konkursami i wesołą zabawą w przedszkolu są to emocje związane np. przy ustawianiu butów w kolejce do drzwi – który z chłopców pierwszy się ożeni lub która z dziewczynek pierwsza wyjdzie za mąż, z wróżeniem „Kim będę” lub kto najszybciej urośnie. Te i wiele innych wróżb traktujemy z przymrużeniem oka, bo przecież to tylko zabawa, ale trzeba przyznać, że …. Andrzejki mają niezaprzeczalnie charakterystyczny klimat. Pomysłów na andrzejkowe wróżby jest całe mnóstwo. Kiedyś zaszczytu wróżb andrzejkowych doświadczały tylko panny, a przepowiednie dotyczyły tylko miłości. Teraz wróżą wszyscy niezależnie od wieku, płci i stanu cywilnego i na wszystkie tematy : od uczuć, przez przyszłe zawody, finanse, czy przedszkolne, a potem szkolne przewidywania.

/Halina Piszczek/

Zobacz zdjęcia...

DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

Któż z nas nie pamięta swojego ulubionego pluszaka z dzieciństwa, który przynosił pocieszenie w smutne dni? Pluszowy miś jest najlepszym przyjacielem dzieci już od ponad 100 lat, a co roku 25 listopada na całym świecie obchodzony jest DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA. W naszym przedszkolu również. W tym wyjątkowym dniu przedszkolaki przyniosły z domu swoją ulubioną maskotkę, zaprosiły ją do wspólnej zabawy oraz odśpiewały uroczyste 100 lat. Dzieci miały też okazję oglądać teatrzyk pacynkowy pt. „Urodziny Kubusia Puchatka” w wykonaniu nauczycielek naszego przedszkola. Ciekawostki dotyczące historii pluszowego misia dzieci poznały poprzez obejrzenie prezentacji multimedialnej na ten temat. Uwieńczeniem tego bliskiego sercu dziecka dnia, było ogłoszenie konkursu plastycznego „Mój przyjaciel Miś” na wykonanie pracy plastycznej w dowolnej formie i technice. Napłynęło do nas wiele ciekawych i oryginalnych prac, w których realizcję włączyli się także rodzice naszych podopiecznych. Konkurs rozstrzygnięto 1 grudnia a z racji tak różnorodnych, pięknych prac wszystkie zostały nagrodzone. Czym byłyby urodziny bez przyjęcia obfitującego w muzykę, tańce i słodkości? W każdej grupie wiekowej dzieci świętowały ten dzień bawiąc się przy piosenkach: „Pokochaj Pluszowego Misia", „Jadą, jadą misie”, „Dwa malutkie misie” oraz muzyce z bajki pt. „Przygody Kubusia Puchatka”.  Każdy maluch, jak na przyjaciela misia przystało, posmakował „małe co nieco". Zabawa była znakomita. Wszystkim dopisywał dobry humor - szkoda, że dzień minął tak szybko!

Celem całego przedsięwzięcia było między innymi: przybliżenie  dzieciom, w sposób bardzo przystępny, historii powstania pluszowego misia, przedstawienie różnych sylwetek misiów - bohaterów literackich, filmowych i muzycznych- Kubusia Puchatka, Misia Uszatka, Gumisi, Troskliwych misi itp. Jak również zachęcenie do  poszanowania zabawek, wdrażanie do wypowiedzi na bliski dzieciom temat, zachęcanie do wspólnego śpiewania piosenek oraz zabawy przy muzyce; kształtowanie u dzieci kreatywności oraz wyrabianie umiejętności współzawodnictwa. Pluszak, kocyk, poduszka.. te bliskie dziecku przedmioty często są niezastąpione, kiedy dziecko ogarnia smutek, lęk czy tęsknota. Funkcjonowanie dziecka z dala od bliskich jest dla niego bardziej komfortowe kiedy ma przy sobie coś, co przywołuje pozytywne emocje i wspomnienia.

/Ewelina Rolska, Kamila Woźniak/

Zachęcamy serdecznie do zobaczenia galerii zdjęć z obchodów święta Pluszowego Misia w naszym Przedszkolu.

 Zobacz zdjęcia...

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

14 października obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Z tej okazji dzieci z wszystkich grup wiekowych spotkały się, by uczcić święto wszystkich pracowników przedszkola. Na występ zaproszone zostały nauczycielki z poszczególnych grup oraz  panie oddziałowe i panie z kuchni. Dzieci wspólnie zaśpiewały piosenki, zaś starszaki w imieniu wszystkich dzieci złożyły życzenia zaproszonym gościom: “Życzymy Paniom tak jak nikt nie życzy, Spełnienia wszystkich marzeń, zdrowia, szczęścia i słodyczy. I życzymy, tak jak życzy Dobra Wróżka, by spełniły się życzenia. Z samego końca Waszego serduszka” oraz wręczyły przygotowane laurki.

/Marzena Chudek/

Zobacz zdjęcia...

PRZEDSZKOLNE DOŻYNKI, CZYLI KRÓTKI WYWÓD O REGIONALIZMIE

Wydawać się może, że edukacja regionalna stanowi dawno przebrzmiały akcent w praktyce wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Jednak w rzeczywistości przedszkolnej stanowi istotny element budujący aktywność poznawczą i wychowującą małe dziecko. Wprowadza je w świat wartości w ścisłym związku z kulturą domową, lokalną. Łączy edukację przyrodniczą z aktywnością człowieka w cyklu zmieniających się pór roku. Zaspokaja naturalną potrzebę ruchu, dostarczając radości z zabaw zaczerpniętych z kultury regionu. Budzi wrażliwość estetyczną na piękno otaczającego świata, angażując wszystkie zmysły. Stanowi bazę, pierwszy obszar poznania, z którego przedszkolak w toku dalszego życia wyrusza ku innym miejscom wyposażony w bagaż doświadczeń zakorzeniający go w środowisku, w którym wzrastał.

Edukacja regionalna realizuje wychowanie przez przeżywanie, będące dla wieku dziecięcego podstawową metoda dydaktyczną uczenia się.

 Wykorzystanie emocjonalnego nastawienia wychowanka w procesie wychowawczo – dydaktycznym posiada istotne znaczenie dla realizacji celów edukacji regionalnej, którymi „powinny być kształtowanie poczucia przynależności społecznej i terytorialnej, jako podstawy zaangażowania się w funkcjonowanie we własnym środowisku, a także wyjście w inne społeczności i kultury”.

19 września bieżącego roku zakończono dwutygodniowy cykl zajęć z ramach autorskiego projektu edukacyjnego „ W kręgu tradycji i nowych zwyczajów”. Czas rozpoczęcia projektu oraz jego tematyka  idealnie skorelowała się z obchodem Dożynek gminno – powiatowych w naszej miejscowości. Dzieci w tym czasie z ogromnym zapałem chłonęły wiedzę szeroko powiązaną z:       pracą na roli, rodzajem zbóż oraz roślinnością , którą możemy spotkać na polu uprawnym, maszynami rolniczymi, tradycjami i obrzędami dożynkowymi, pracą pszczelarza ,rodzajami pszczół oraz funkcjami jakie pełnią w ulu,  właściwościami miodu, mową gwarową, piosenkami i przyśpiewkami śląskimi związanymi z pracą na polu a także strojem regionalnym. W murach przedszkola oraz przed głównym wejściem powstały liczne ekspozycje i dekoracje dożynkowe, które nie tylko pełniły funkcję dekoracyjną ale przede wszystkim edukacyjną dla przedszkolaków. Słoma, kłosy zbóż, cep, wszelakie rodzaje ziaren zbóż ,tradycyjny strój ludowy, prawdziwy ul, miody, akcesoria pszczelarza oraz eksponaty pszczół, umożliwiały dzieciom w doskonały sposób przedstawić pracę oraz wytwory tejże pracy ,wszystkich osób powiązanych z rolnictwem, hodowlą czy uprawą. Przedszkolaki miały okazję posmakować, dotknąć (sensoryka), powąchać i zobaczyć rzeczy, które dla dorosłego człowieka z pozoru wydają się banalne, lecz dla młodego człowieka, który wkracza dopiero w życie wręcz pionierskie. Ostatnim dniem z cyklu dwutygodniowych zajęć w ramach projektu były Przedszkolne Dożynki, na które zaproszono panie z Koła Gospodyń Wiejskich. Uświetniły one nasze spotkanie w pięknych regionalnych strojach , śpiewając  przyśpiewki i piosenki dożynkowe. Dzieci na tę okazję przygotowały program artystyczny, któremu przodowali Starości Przedszkolni. Przygotowaliśmy piękną dekorację, inscenizację pt. „Teatrzyk Dożynkowy”- wg W. Chotomskiej oraz  tańce ze śpiewem, wysłuchaliśmy także  śpiewu Pań z Koła Gospodyń Wiejskich oraz zapoznaliśmy się z tradycyjnym strojem ludowym naszej miejscowości. Na zakończenie podzielono chlebem dożynkowym jako symbolem szczęścia i gościnności. Z pełną odpowiedzialnością zdajemy sobie sprawę z tego jak ważna jest edukacja regionalna dzieci już w wieku przedszkolnym. Badania kultury ludowej głoszą pogląd, że zwyczaje i obrzędy doroczne i rodzinne na Śląsku, należą do jednych z najbarwniejszych.  W skonstruowaniu projektu edukacyjnego chciałam podkreślić żywotność tradycji i zwyczajów, które związane są z porami roku, życiem rodzinnym oraz liturgią kościelną.  Te właśnie okresy wyróżniające się od innych specyficznym, zgodnym z tradycją i ustalonym przez tradycję sposobem postępowania, dodają codzienności uroku, blasku a przede wszystkim sprzyjają ugruntowanie przynależności do danej wspólnoty oraz umacniają więź danej społeczności.

/Karolina Siedlaczek/

Zobacz zdjęcia...

DNI ADAPTACYJNE W NASZYM PRZEDSZKOLU

Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci i ich rodziców, w dniach 25-28.08.2014 r. w naszym Przedszkolu odbyły się dni adaptacyjne. Ich celem było zapewnienie naszym nowoprzyjętym przedszkolakom atmosfery zaufania, akceptacji i bezpieczeństwa.
W pierwszym dniu dzieci poznały swoich wychowawców oraz otrzymały od nich emblematy identyfikujące grupę, a ich rodzice oraz opiekunowie mieli okazję zapoznać się z zasadami funkcjonowania naszego przedszkola, sposobami organizacji zajęć oraz z wyposażeniem sal i placu zabaw. Dzień drugi dni otwartych opierał się na zabawach integracyjnych w poszczególnych grupach oraz zajęciach plastycznych, w których dzieci bardzo chętnie brały udział. Kolejne dwa dni miały na celu integrację dzieci poprzez wykorzystanie licznych zabaw ruchowych, logopedycznych oraz zajęć z chustą animacyjną. Ostatni dzień przyniósł ze sobą spore zaskoczenie dla naszych podopiecznych. Dzieci miały okazję zobaczyć teatrzyk oraz uczestniczyć z licznych atrakcjach przygotowanych przez kadrę przedszkola takich jak: malowanie twarzy, bańki mydlane, zabawy ruchowe oraz oczywiście coś na osłodę- poczęstunek. Na koniec każde dziecko otrzymało od swoich wychowawców dyplom uczestnictwa w dniach adaptacyjnych, które  przebiegły w spokojnej, przyjaznej atmosferze, pełnej śmiechu i radości. Dziękujemy rodzicom oraz opiekunom dzieci za przybycie i zaangażowanie, a także dzieciom za ich uśmiech, który jest dla nas największą nagrodą.

/Kamila Woźniak/

Zobacz zdjęcia...

DZIEŃ DZIECKA Z MUNDUREM

Na stadionie Iskry 18 czerwca po raz kolejny odbył się "Dzień Dziecka z mundurem". Dzieci z grup starszych wzięły po raz drugi udział w tej imprezie. Orkiestra policyjna, wystrzał z armaty, popisy pszczyńskich GSR-ów, miasteczko ruchu drogowego, tresura psa służbowego, wojskowe pojazdy i symulator dachowania, zabawy zorganizowane przez harcerzy (które cieszyły się powodzeniem wśród naszych dzieci), ratownictwo medycznie to tylko niektóre atrakcje przygotowane dla najmłodszych. Udział w tego typu imprezie to dla naszych dzieci ogromne przeżycie. Dziękujemy organizatorom za zaproszenie.

Zobacz zdjęcia...

TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM

„Czytanie to najpiękniejszy nałóg, który mogła wymyślić ludzkość” W. Szymborska. Nasze przedszkole od 2004 roku należy do klubu czytających przedszkoli, tak więc w tym roku już po raz 10 obchodziliśmy OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM. Jak ważne jest czytanie dzieciom i kontakt z książką nie trzeba chyba już nikogo przekonywać. Chcemy jednak zwrócić uwagę na to co czytamy. W tym roku myślą przewodnią głośnego czytania  było kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. Zgodne funkcjonowanie w zabawie. A Ogólnopolski Tydzień czytania dzieciom był  podsumowaniem całego roku. Rozpoczęliśmy tradycyjnie od  głośnego czytania przez nauczycieli  „Lokomotywy” J. Tuwima. Codziennie organizowaliśmy dzieciom ciekawe zabawy z książką, konkursy, zagadki. Mamy nadzieję, że poprzez tego typu działania dzieci chętnie będą sięgać po książki, a czytanie stanie się „nałogiem”.
 lider klubu czytających przedszkoli – Maria Rak

Zobacz zdjęcia...

SPOTKANIE RODZICÓW I DZIECI W „TĘCZOWEJ KRAINIE”

„… w ciemnym gęstym lesie, jak opowieść niesie mieszkają krasnale, duże, średnie i małe…” – tymi słowami piosenki, starszaki zaprosiły swoich Rodziców do „Tęczowej Krany”, do miejsca gdzie w bajkowym świecie, fantazją utkanymi spełniają się dziecięce marzenia. Dzieci odkryły, że jednym z najpiękniejszych słów na świecie jest słowo „Rodzina” – z którą życie jest cudne i nie bywa nigdy nudne…

Zobacz zdjęcia...

NARESZCIE NA „ORLIKU”

Co to było za przeżycie – zaspokoić naturalną potrzebe ruchu – ale gdzie? – na boisku „Orlik”! W tych poczynaniach wspiera nas i pomaga nam pielęgnować naturalne formy ruchu – animator sportu „Orlik 2012”, pracownik Hali Sportowej „Goczuś” - pan Marcin Trzebunia.

Zobacz zdjęcia...

„KSIĄŻKA NASZYM PRZYJACIELEM” –

spotkanie przedszkolaków z „Bajkową wróżką”

Podsumowaniem wspólnych „wypraw” przedszkolaków do Gminnej Biblioteki Publicznej w Goczałkowicach-Zdroju było spotkanie w naszym przedszkolu z „bajkową wróżką”, która opowiedziała dzieciom o tym jaka jest droga książki do czytelnika, przypomniała o prośbach książki kierowanych do dzieci, zachęcała do codziennego czytania książek i odwiedzania biblioteki celem wypożyczania interesujących, rozwijających zainteresowania książeczek.

Zobacz zdjęcia...

WYBRAĆ ZAWÓD - TRUDNA SPRAWA, DLA NAS JESZCZE TO ZABAWA...

W maju dzieci z grupy młodszaki – średniaki miały okazję zapoznać się z pracą ludzi różnych zawodów. Rozmawialiśmy  o zawodach powszechnych (fryzjer, piekarz, lekarz itp.) oraz o dość nietypowych np. muzyk lub mniej spotykanych szewc czy krawiec. Z tej okazji do  naszego przedszkola zaprosiliśmy przedstawicieli kilku zawodów, którzy zechcieli przybliżyć nam na czym polega ich praca. Pierwszym gościem była pani Katarzyna Czyż lekarz stomatolog, która w ciekawy i przystępny sposób opowiedziała dzieciom o swojej pracy oraz przypomniała najmłodszym przedszkolakom o konieczności dbania o ząbki. Kolejnym gościem była pani Monika Nikiel nasza kuchenna czarodziejka, która przygotowuje nie tylko smaczne potrawy, ale też bardzo zdrowe. Tym razem przedszkolaki sprawdziły na własnej skórze na czym polega praca w kuchni, mieszały ciasto, kroiły ogórki i papryki, dodawały składniki pomagały jak mogły, aby w końcu zjeść ze smakiem przygotowany wspólnie obiad. Ostatnim gościem chyba najbardziej wyczekiwanym szczególnie przez chłopców był pan Tomasz Piszczek - strażak. Pan stażak przybył na spotkanie z przedszkolakami w swoim specjalnym stroju roboczym z mnóstwem akcesoriów niezbędnych w jego pracy. Dzieci mogły dowiedzieć się jak bezpiecznie spędzać czas na świeżym powietrzu, jak zachować się w sytuacjach zagrożenia, miały okazję wypróbować przyniesiony sprzęt oraz przymierzyć fragmenty stroju. W pracy strażaka niezbędny jest wóz strażacki, dlatego też kolejnym elementem spotkania była prezentacja wozu strażackiego Ochotniczej Straży Pożarnej w Goczałkowicach – Zdroju. Dzieci zobaczyły ile rzeczy oprócz wody musi zmieścić się w wozie strażackim, mogły wsiąść do środka, włączyć syrenę, a na końcu co sprawiło im najwięcej uciechy pobawić się w stażaka i polać wodą z węża.

Zobacz zdjęcia...

Copyright 2014  Przedszkole nr 1 Goczałkowice-Zdrój