Tematy dni: Na fotografii; Moi bliscy; Niespodzianki na co dzień; Pstryk!; Rodzina
Drodzy Rodzice, w pierwszym tygodniu listopada naszym głównym tematem będzie rodzina. Na podstawie fotografii, słuchanych tekstów literackich i własnych doświadczeń porozmawiamy o naszych rodzinach i podamy nazwy ich członków. Przypomnimy sobie słowa: mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, ciocia, wujek, prababcia, pradziadek. Opowiemy o naszych rodzicach, o tym, jacy są i co lubią robić. Weźmiemy udział w zabawie pantomimicznej, podczas której będziemy pokazywać ruchem, jak pomagamy naszym mamom i jak bawimy się z tatusiami. Poznamy piosenkę Moja wesoła rodzinka. Podczas zabaw muzyczno-rytmicznych do niej przećwiczymy uwrażliwienie na zmiany tempa i przerwę w muzyce. Wysłuchamy kolejnego opowiadania o Tupie i poznamy ciekawe zawody. Wypowiemy się na temat tego, kim my będziemy, gdy dorośniemy. Porozmawiamy także o pracy fotografa. Poznamy sprzęt, którego używa, i różne rodzaje fotografii. Wykonamy aparat fotograficzny z pudelka po herbacie. Porównamy długość sznurów korali, przy czym będziemy stosować pojęcia: dłuższy, krótszy, taki sam. Ułożymy kompozycje z figur geometrycznych, których nazwy podamy. Przećwiczymy posługiwanie się nożyczkami podczas wycinania różnych obrazków z kolorowych gazet oraz spostrzegawczość wzrokową w trakcie wyszukiwania szczegółów, którymi różnią się obrazki.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Tematy dni: W rytmie deszczu; Deszczowa muzyka; Jesienne nastroje; Jesienne muzykowanie; Pada i wieje
Drodzy Rodzice, w ciągu kolejnego tygodnia rozmawiać będziemy o jesiennej pogodzie, którą zaobserwujemy podczas zabaw na dworze. Będziemy mówić o deszczu, parasolu i ubraniach, które chronią nas przed zmoknięciem. Wykonamy pracę zatytułowaną Tup w deszczu, podczas której będziemy rysować deszcz po śladzie i dowolnie ozdobimy płaszcz zajączka. Będziemy słuchać jesiennej muzyki, dźwięków deszczu i wiatru. Rozpoznamy rodzaj deszczu po nasileniu dźwięku. Podczas zabawy plastycznej stworzymy symbole pogody. Przygotujemy również kalendarz pogody, który będziemy uzupełniać każdego dnia. Dzięki temu powtórzymy też nazwy dni tygodnia. Dowiemy się, jak ubierać się jesienią. Rozpoznamy elementy garderoby za pomocą dotyku. Wprowadzimy pojęcie para i pobawimy się w parach, żeby je utrwalić. Przeliczymy przedmioty za pomocą liczebników głównych i porządkowych. Będziemy doskonalić umiejętność wyodrębniania i rozpoznawania pierwszej sylaby w wyrazach. Poznamy piosenkę Pan Listopad i podczas zabaw muzyczno-ruchowych rozwiniemy poczucie rytmu.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Tematy dni: Sposób na jesienną nudę; Obrazy, rzeźby i kolaże (dwa dni); Kolorowy świat; Mali artyści
Drodzy Rodzice, w kolejnym tygodniu rozmawiać będziemy o sztuce. Dowiemy się, jak swoje dzieła tworzą malarze i rzeźbiarze. Poznamy narzędzia malarskie i będziemy udawać, że sami jesteśmy malarzami. Dowiemy się, czym różni się zawód malarza pokojowego i malarza artysty. Porozmawiamy o kolorach i wykonamy kolorowe domino. Będziemy ćwiczyć zmysł dotyku, rozpoznając przedmioty o różnych fakturach. Podczas tworzenia kolażu udoskonalimy posługiwanie się nożyczkami. Stworzymy pracę przestrzenną z papierowych kół różnej wielkości. Podczas słuchania opowiadania o Tupie i przedszkolakach dowiemy się, czym jest nuda i jaki jest na nią sposób. Poznamy piosenkę Kolorowy deszcz i stworzymy do niej improwizację ruchową. Wydobędziemy dźwięki z przedmiotów codziennego użytku. Udoskonalimy analizę i syntezę sylabową. W trakcie zabaw matematycznych wprowadzimy liczebnik trzy, będziemy doskonalić umiejętność porównywania liczebności zbiorów w zakresie 0–3 i rozwiniemy logiczne myślenie w trakcie tworzenia zbiorów.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Tematy dni: Ubrania na jesienne chłody; Kurtki, swetry, płaszcze; Ciepło i miło; Ciepło, mokro, wietrznie; Nareszcie jest nam ciepło!
Drodzy Rodzice, w ostatnim tygodniu listopada zwrócimy uwagę na pogodę. Rozwiążemy zagadki o elementach garderoby i podzielimy je na letnie i zimowe. Udoskonalimy cięcie nożyczkami podczas tworzenia szalika z frędzelkami, który potem ozdobimy techniką stemplowania. Nauczymy się samodzielnie zapinać guziki. Przećwiczymy sprawność palców poprzez przewlekanie sznurówki przez dziurki. Podczas spacerów będziemy obserwować przechodniów i to, jak są ubrani. Dowiemy się, kim jest i czym się zajmuje szewc. Poznamy nazwy różnych rodzajów butów i zastanowimy się, podczas jakiej pory roku można je nosić. Nauczymy się poprawnie ustawiać prawy i lewy but. Utrwalimy znaczenie pojęcia para podczas dobierania butów w pary. Dowiemy się też, co robi krawiec, poznamy narzędzia, którymi się posługuje. Na podstawie opowiadania porozmawiamy o tym, jak zwierzęta przygotowują się do zimy poprzez zmianę upierzenia i futer. Przeprowadzimy zabawę badawczą, podczas której sprawdzimy, jakie przedmioty przyciąga magnes. W trakcie zabaw z guzikami będziemy segregować, przeliczać, grupować według koloru, rodzaju i wielkości. Wprowadzimy liczebnik cztery. Sklasyfikujemy przedmioty według dwóch cech, ułożymy rytmy. Będziemy porządkować przedmioty ze względu na liczbę sylab w ich nazwie.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem: