TEMAT TYGODNIA: Święta Wielkanocne
Drodzy Rodzice,
W pierwszych dwóch tygodniach kwietnia będziemy rozmawiać głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Wysłuchamy wiersza M. Lewickiej Wielkanocne zajączki. Będziemy oglądać przedmioty kojarzące się w Wielkanocą i podawać ich nazwy. Oddzielimy je też od tych kojarzących się z Bożym Narodzeniem. Porozmawiamy my o tym, jak w naszych domach przygotowujemy się do Wielkanocy i co w niej najbardziej lubimy. Poznamy ciekawostki na temat tego święta, m.in. to, że kiedyś pisanki mogły malować tylko kobiety i to jedynie na czerwono lub że najsłynniejsze pisanki na świecie to jaja Fabergé, wykonywane z bardzo cennych materiałów: srebra, złota, kości słoniowej czy masy perłowej.
Posłuchamy utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach, zinterpretujemy go ruchem i będziemy rysować do muzyki. Wykonamy ciekawe prace plastyczne. Porozmawiamy o tym, co tradycyjnie wkłada się do koszyczka wielkanocnego. Dowiemy się również czym jest lany poniedziałek i jakie tradycje wiążą się z tym dniem.
Poćwiczymy równowagę i zręczność podczas przenoszenia piłeczki pingpongowej na papierowym talerzyku. Będziemy zmieniać kolory na rysunku według kodu oraz klasyfikować przedmioty pod względem dwóch cech w tabelce jako wstęp do kodowania. Będziemy także przeliczać i rozwiązywać zagadki interaktywne.
Podczas zabaw muzycznych i rytmicznych dostosujemy swój ruch do zmieniającego się tempa, rytmu i melodii.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o rodzinnych tradycjach i potrawach wielkanocnych.
Wspólne wykonywanie pisanek, ozdób świątecznych, potraw, wypieków.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
TEMAT TYGODNIA: Chronimy środowisko
Drodzy Rodzice,
W kolejnym tygodniu najwięcej uwagi poświęcimy ekologii i działaniom proekologicznym. Podyskutujemy o tym, dlaczego czyste środowisko jest takie ważne, jak dbać o przyrodę, dlaczego segregowanie śmieci jest istotne. Porozmawiamy o czystości powietrza, zastanowimy się, co zrobić, by dym jak najmniej zatruwał powietrze. Porozmawiamy o pracy wiatraków i o ekologicznych źródłach prądu. Wykonamy wiatrak z kolorowych papierowych figur geometrycznych.
Zastanowimy się, jak dbać o czystość środowiska w naszym najbliższym otoczeniu. Dowiemy się też, że nie wolno śmiecić, np. rzucać papierków na ziemię, należy szanować wszystkie zwierzęta i rośliny. Nauczymy się, do jakich pojemników wyrzucać dane rodzaje śmieci i poćwiczymy zdobytą wiedzę w praktyce.
Posegregujemy obrazki ze wzglądu na głoskę, która rozpoczyna ich nazwę – wysłuchamy samogłoski w nagłosie. Poćwiczymy narządy artykulacyjne podczas gimnastyki buzi i języka.
22 kwietnia będziemy obchodzić Dzień ziemi.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o tym, jak dbać o najbliższe otoczenie.
Wizyta w lesie, na łące, w parku – przyglądanie się, czy tereny zielone są zaśmiecone (i ewentualnie zbieranie śmieci z zachowaniem zasad higieny).
Wspólne segregowanie domowych odpadów.
Wspólne działania w domu, prowadzące do oszczędzania prądu i wody.
Zabawy w układanie rytmów.Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego elementu do pary.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
TEMAT TYGODNIA: Na wsi
Drodzy Rodzice,
w ostatnim tygodniu kwietnia porozmawiamy o życiu na wsi, o zwierzętach gospodarskich oraz uprawach i plonach. Omówimy różne zwierzęta, które można spotkać na wsi: krowę, konia, świnię, kurę, kaczkę, owcę, gęś. Posłuchamy na ich temat utworów literackich, pooglądamy zdjęcia, stworzymy prace plastyczne, dowiemy się, które z nich mieszkają w oborze, stajni, chlewie czy kurniku. Nauczymy się też, jak wyglądają i nazywają się młode tych zwierząt. Spróbujemy odgadnąć, że na rysunku są krowa z cielęciem, po tym jak odsłonimy jego kolejne fragmenty. Dowiemy się, czym są produkty mleczne, i będziemy wymieniać produkty, które powstają z mleka. Wspólnie stworzymy koktajl mleczno-owocowy .
Poznamy piosenkę Na podwórku i pobawimy się przy niej w gospodarza i jego zwierzęta, naśladując słowa ruchem. Podamy nazwy ptaków hodowlanych i ich młodych i postaramy się je rozpoznawać po wydawanych odgłosach. Posłuchamy utworu W. Chotomskiej Bajka o konikach z karuzeli i będziemy naśladować kłusowanie (bieg z wysokim unoszeniem nóg).
Będziemy rozpoznawać za pomocą dotyku materiały o różnych fakturach: szorstkie, miękkie, włochate itp.
Będziemy wysłuchiwać głoski o, a, i w nagłosie i wskazywać obrazki, których nazwy zaczynają się od tych głosek. Weźmiemy udział w zabawie matematycznej na podstawie wiersza I. Laris Czubatka mamą – przeliczymy jajka i kurczątka.
Poćwiczymy pamięć wzrokową podczas odtwarzania układu obrazków. W trakcie zabaw wykonamy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o ulubionych zwierzętach wiejskich.
Oglądanie książek / filmów na temat zwierząt gospodarskich.
Wspólne degustowanie różnych produktów mlecznych.
Zabawy w wyszukiwanie podobnych zwierząt według wybranej cechy.
Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu lub na ilustracjach.
Zabawy w naśladowanie zwierząt (głosu i sposobu poruszania się).
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.