4.04 – 8.04.2022 TEMAT TYGODNIA: Na wsi
Drodzy Rodzice, w pierwszym tygodniu kwietnia porozmawiamy o życiu na wsi, o zwierzętach w zagrodzie i na pastwisku, o sadzie. Wskażemy owoce, które rosną na krzewach i na drzewach. Będziemy klasyfikować zwierzęta według wybranych cech. Poznamy nazwy miejsc, w których mieszkają zwierzęta na wsi: obora, stajnia, kurnik, chlew. Porozmawiamy o właściwościach zdrowotnych produktów mlecznych. Podczas dyskusji będziemy używali pojęcia nabiał. Dowiemy się, które zwierzęta są ssakami, i co je wyróżnia. W otoczeniu i na ilustracjach będziemy wyszukiwali przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską j. Będziemy kreślili szlaczki i kształty literopodobne.
Samodzielnie i wspólnie będziemy naśladowali odgłosy zwierząt mieszkających na wsi. Będziemy posługiwali się liczebnikiem głównym i porządkowym 8. Zapamiętamy kształt cyfry 8. Będziemy tworzyć zbiory ośmioelementowe.
Podczas zabaw wykonamy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała. Dostosujemy swoje ruchy do słuchanej melodii.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:Rozmowy o ulubionych zwierzętach wiejskich.
Wizyta na wsi / w folwarku – zwrócenie szczególnej uwagi na zamieszkujące tam zwierzęta i ich domy.
Oglądanie książek / filmów na temat ssaków.
Wspólne degustowanie różnych produktów mlecznych, próby zrobienia masła.
Zabawy w wyszukiwanie podobnych zwierząt według wybranej cechy.
Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu lub na ilustracjach.
Zabawy w naśladowanie zwierząt (głosu i sposobu poruszania się).
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
11.04 – 15.04.2022 TEMAT TYGODNIA: Święta Wielkanocne
Tematy dni: Wielkanocne tradycje; Pisanki; Już Wielkanoc; W wielkanocnym koszyczku; Świąteczne zwyczaje
Drodzy Rodzice, w ciągu następnego tygodnia porozmawiamy głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Dowiemy się, czym charakteryzują się sztuka i tradycje ludowe różnych regionów Polski (Łowicza, Podhala, Śląska). Będziemy używali przy tym pojęcia tradycja. Podyskutujemy o tym, czym jest tradycja i jak powstaje. Posłuchamy oberka, mazurka i różnych przyśpiewek ludowych, tańcząc do ich melodii.
Na mapie Polski wyszukamy różne miasta i odmierzymy sznurkiem odległość między nimi.
Będziemy wysłuchiwać głoski w słyszanych słowach i układać zdania z określonym wyrazem. Będziemy przeliczać wyrazy w zdaniach. Podczas opowiadania historyjek zwrócimy uwagę na następstwo zdarzeń.
Podczas zabaw muzycznych i rytmicznych dostosujemy swój ruch do zmieniającego się tempa, rytmu i melodii.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o rodzinnych tradycjach i potrawach wielkanocnych.
Wspólne śpiewanie przyśpiewek ludowych, które znają rodzice lub dziadkowie.
Wspólne wykonywanie pisanek, ozdób świątecznych, potraw, wypieków.
Zabawy w tworzenie zbiorów 4-, 5-, 6- lub 7-elementowych – dorysowywanie i skreślanie elementów.
Zabawy w układanie zdań z określonym wyrazem.
Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
18.04 – 22.04.2022 TEMAT TYGODNIA: Chronimy środowisko
Tematy dni: Dbamy o Ziemię; Zielone serce; Przyjaciele przyrody; Chronimy środowisko; Drugie życie śmieci
Drodzy Rodzice, w kolejnym tygodniu kwietnia najwięcej uwagi poświęcimy ekologii i działaniom proekologicznym. Podyskutujemy o tym, jak dbać o środowisko, dlaczego segregowanie śmieci jest takie ważne. Zastanowimy się, jak można wykorzystywać zużyte przedmioty, np. stare gazety, opakowania. Dowiemy się, skąd się bierze prąd i co robić, by go oszczędzać.
W otoczeniu i na ilustracjach wyszukamy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się głoską w. Będziemy kreślili po śladzie i rysować w tunelu szlaczki i kształty literopodobne.
Wspólnie poćwiczymy segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników. Poszeregujemy puszki od najmniejszej do największej.
Będziemy używać pojęć fauna i flora, a także klasyfikować zwierzęta i rośliny według wybranej cechy.
Podczas zabaw wykonamy liczne ćwiczenia usprawniające koordynację ruchową, a także kształtujące prawidłową postawę ciała.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o tym, jak dbać o najbliższe otoczenie.
Wizyta w lesie, na łące, w parku – przyglądanie się, czy tereny zielone są zaśmiecone (i ewentualnie zbieranie śmieci z zachowaniem zasad higieny).
Wspólne segregowanie domowych odpadów.
Wspólne działania w domu, prowadzące do oszczędzania prądu i wody.
Zabawy w tworzenie zbiorów 7- i 8-elementowych według podanej cechy.
Zabawy w układanie rytmów.
Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego elementu do pary.
Zabawy w wysłuchiwanie głosek – dziecko słucha słowa i mówi, jaka głoska jest na początku lub na końcu.
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
25.04 – 29.04.2022 TEMAT TYGODNIA: Praca rolnika
Tematy dni: Z wizytą u rolnika; Maszyny w gospodarstwie; W gospodarstwie; Dzień z życia rolnika (dwa dni)
Drodzy Rodzice, w ostatnim tygodniu kwietnia porozmawiamy o znaczeniu pracy rolnika dla wszystkich ludzi. Porównamy narzędzia, których dawniej używano na roli, z maszynami używanymi dziś. Poznamy nazwy: pług, brony, orka, traktor, kombajn, siewnik, motyka.
Porozmawiamy o tym, jakie czynności wykonuje codziennie rolnik, a jakie dzieci w przedszkolu. Użyjemy nazw pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch, wieczór. Przyporządkujemy różne czynności rolnika do pór roku.
Dowiemy się, jak i dzięki komu powstaje chleb (rolnik, młynarz, piekarz), jak młyny wyglądały dawniej, a jak wyglądają dziś. Wymienimy różne zbożowe produkty (mąka, kasze, płatki owsiane itp.).
Będziemy przeliczać liczebnikami porządkowymi do 8 i utrwalimy kierunki: do przodu, do tyłu, w prawą stronę, w lewą stronę.
Podczas zabaw logopedycznych poćwiczymy sprawność aparatu mowy.
Będziemy uczestniczyć w licznych zabawach ruchowych w sali przedszkolnej i w ogrodzie.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
Rozmowy o różnych zawodach i ich znaczeniu dla wszystkich ludzi.
Wizyta w skansenie, oglądanie dawnych maszyn rolniczych i urządzeń wykorzystywanych na wsi.
Wspólne wypieki (chleba, ciastek zbożowych itp.).
Zabawy w przeliczanie.
Zabawy w klasyfikowanie czynności według podanej cechy.
Zabawy w rysowanie obrazka zgodnie z poleceniami (po prawej stronie znajduje się…, u góry w lewym rogu jest… itd.).
Zabawy w wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się taką samą sylabą (nuty – numer, koło – korek itp.).
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.